Korfu

Det sista halvåret så har det varit ganska så mycket av både det ena och det andra, så när syster yster ringde och frågade mig om vi skulle åka på charter, så blev jag tvungen att fundera fem sekunder på va sjutton charter var för något. Men sen kopplade hjärnan på och klart vi ska åka på charter. Så jag, systeryster och hennes sju månaders gamla bebis bokade en resa till Grekland och ön Korfu. Målet var sol, bad och vila.

Sista veckan i maj åkte vi. Jag har aldrig tyckt att det har varit värt att kolla på resor denna tid av året, då Sverige har, brukar, kunna visa upp sin fina sida, men i år då det dessutom var askallt ute så var det inte så svårt att åka. Så fort vi kom fram så åkte jeansen av och byttes mot shorts. Mmm….värme.

Vi hyrde lägenhet och det låg i ett lugnt område som hette Gouvia. Låg ca 8 km söder om Korfu stad. Lägenheten var superfin med loft, så vi hade varsitt rum och balkong där vi satt och åt våra enkla måltider. Ett stort fikonträd stod utanför. Området hade pool och där hängde vi ett par gånger. Havet låg också där, men tyvärr inte så att man badade. Botten var inte helt hundra. Men vi tog bussen till Dassia, 8 min resa från där vi bodde och där hade vi härligt klart vatten. Varmt och skönt och vi fann en plats under ett olivträd, som gav L. skugga då jag och syster ville vara i solen.

En kväll åkte vi in till Korfu stad. Vi strosade runt lite, men bestämde att då mycket var stängt att vi åker in en annan dag också. Onsdagen bjöd på mulet väder och regnskurar, men blev en perfekt shoppingdag.

Jag gillar de där takterasserna. Det var flera hus som hade odlingar på sig. Många trånga gränder och mycket varor till försäljning. Vi var på en marknad där det såldes fisk (stoooora fiskar bland annat och bläckfiskar i olika storlekar), grönsaker och honung. Sen var vi förbi ”The old port”.

Redan första kvällen så hittade vi vår favoritrestaurang. Fyra kvällar av sju satt vi där. En liten restaurang med bra service. Första kvällen åt vi Meze. En massa olika smårätter och röror. Så himla gott. Andra kvällen åt vi det också på en annan, men det var inte i närheten så gott som det vi åt första kvällen. Så när jag tänkte prova moussakan så återvände vi dit. Min syster som är vegeterian tänkte åter äta lite smårätter. Men då hon berättade att hon var vegeterian så tyckte kyparen att nej nej. Hon skulle äta de nyligen färdiggjorda grönsakerna med en bit feta till. Han till och med hämtade karotten och visade. Supergott tyckte hon och återigen bra service. Så när vi sista kvällen skulle avsluta med en Meze med favoriter så sa att att ”okej, ni tycker om grekisk mat, då ska ni äta gratinerad aubergin. Det står inte på menyn.” Vi sa att absolut. Och det var sååå himla gott. Sen var det en röra de gjorde på torskrom som också var helt magisk, liksom tzazikin och en röra på aubergin. Liksom de stekta grönsakerna och saganakin. Eller, allt de gjorde blev så himla gott. Vi provade även svärdfisk, på en annan restaurang, och det var en riktigt god fisk det med. (Är ju inte superförtjust i fisk, men det blir bättre och bättre.)

Vi köpte även ”hem”, till lägenheten alltså, lite godsaker som färskt grekiskt bröd, ost, fikonmarmelad, en fikonrullepaj och oliver. Ja jisses. Vad oliver vi dessutom transporterade hem. De var superduper goda.

Japp, det var en superskön semester. Den kom rätt i tiden och det var verkligen vila. Sol, bad och god mat. Sen en massa trevlig tid med syster yster och bebis.

*vinkevink*

3 thoughts on “Korfu

1. Förstår att ni hade en mysig resa tillsammans! Ser mysigt ut på bilderna. Hoppas ni får fler tillfällen. Kanske att jag o Jan får göra något liknande till hösten!